» Blog » Czym się różni Explorer's Edition?
30-10-2007 16:53

Czym się różni Explorer's Edition?

W działach: Savage Worlds | Odsłony: 5

Czym się różni Explorer's Edition?
Witajcie.

Dziś zajmiemy się Savage Worlds: Explorer's Edition (dalej zwanym SWEX). Cudo to ukazało się około dwóch miesięcy temu, sam dysponuję tym maleństwem od miesiąca. Teraz beta - testy dobiegają końca i pora na dokładniejsze wnioski.
Co dla artykułu istotne - SWEX to nie jest dokładnie to Savage Worlds, które znamy. Zmiana formatu swoją drogą, ale SWEX wprowadza też kilka zmian mechanicznych, które wpływają lekuchno na kształt rozrywki. Dlatego też przedstawię tu wyłapane przez Waszego Drasia zmiany ze słowem komentarza odnośnie tego, co z tych zmian wypływa.

1. Inaczej rozwiązano obrażenia zadawane podczas walki wręcz. Zdecydowano się na mechanizmy znane z "Way of the Brave" z nowych Deadlands. Czyli - broń biała nie działa już w ten sposób, że do wyniku testu siły dodaje się z góry określoną wartość (np. kość siły +4), obecnie rzuca się zarówno kością siły, jak i przypisaną broni kością obrażeń (czyli np. kość siły +k6). Osobiście sądzę, że to zmiana na lepsze - zadawane obrażenia są przez to bardziej zróżnicowane, łatwiej o lekkie draśnięcie, jak i solidny cios, który powali nawet wieloryba maczanego w betonie. Co najważniejsze - w ten sposób znika różnica efektywności postaci walczących wręcz i strzelających, co w np. fantaziaku ma niebagatelne znaczenie.

2. Jak już jesteśmy przy zmianach obażeń - dawniej można było wydawać bennies, by przerzucać testy obrażeń. Obecnie nie jest to już takie proste. Obraćenia w walce wręcz nie są już czystym testem siły, więc i bennies nie da się na nie wydać. Jest nowy atut pozwalający to obejść. Nazywa się "No Mercy", jednak nie chodzi tu o nazwę latynoskiego boysbandu sprzed 10 lat, a właśnie o używanie bennies, by poprawić rzut obrażeń. no cóż, jak bez litości, to bez litości. Wobec tej zmiany jestem dość obojętny - z nią git, bez niej też.

3. A właśnie - wypadanie flaków. Jak już się zgarnia na klatę, to zmieniły się zasady Incapacitation. Dawniej liczyło się ile ran zadał cios, po którym nasz bohater przekroczył mistyczną granice okaleczenia. Teraz to nie ma znaczenia - urywa się film bohaterowi? Robisz test wigoru, a jak zawalisz to sprawdzasz w tabelce "co mi odpadło". Ta zmiana też jest na plus - mniej liczenia i bardziej intuicyjna obsługa "urwanego filmu".

4. Zasady Pościgów zmieniły się. Zmieniły to dośc delikatne słowo - na moje są zupełnie inne. Działają dobrze, nie wiem jak działały stare zasady pościgów (jakoś nie musiałem ich testować w praktyce), więc nie mówię, które lepsze. Te są git.

5. Za chomikowanie bennies nie zarabia się już doświadczenia. I dobrze. To była wada starych SW - opłacało się siedzieć cicho i grac ostrożnie, by bennies nie uciekały. Siedzenie cicho nie jest ani fast, ani furious, ani fun (a właśnie 3xF jest hasłem SW), więc obecne rozwiązanie lepiej pasuje do ducha systemu.

6. Próby leczenia można podejmować podczas godziny od otrzymania rany. To się nie zmieniło. Ale dawniej można było próbować tylko raz. Teraz można próbować do oporu. To też zmiana na dobre - bohaterowie mogą padać w boju, ale rekonwalescencja to już inna sprawa. Mimo wszystko karabin powinien być groźniejszy niż szpital :)

To wszystko co zauważyłem. Być może są jeszcze jakieś zmiany, ale ich nie odnotowałem. Słówkiem podsumowania - uważam, że zmiany, chociaż kosmetyczne, usprawniają Savage Worlds sprawiając, że jest jeszcze bardziej fast, jeszcze bardzie furious i jeszcze bardziej fun. Jak dla mnie radość i szczęście.
Czyli czym się różni SW:EX? Jest FFF bardziej.
0
Nikt jeszcze nie poleca tej notki.
Poleć innym tę notkę

Komentarze


kaduceusz
   
Ocena:
0
:-) Polterowa blogosfera wita Dracha.
30-10-2007 17:32
Gruszczy
   
Ocena:
0
Fajnie, fajnie Drachu, ale jeszcze fajniej by było, jak byś też opowiedział o Savage Worlds :-) Bo tak zupełnie nie wiem, co i jak, a może to jest fajna mechanika :>
30-10-2007 19:42
644

Użytkownik niezarejestrowany
    @Gruszczy
Ocena:
0
http://www.peginc.com/Games/Savage %20Worlds/Downloads/SW%20Rev/TestDri ve4.pdf - to jest demko, z tym ze jeszcze starej edycji.
Na necie jest tez Darmowa Jazda Probna, to tlumaczenie Test Drive`a na polski. Ale stary test drive jest mniej lansiarski, przynajmniej dla mnie :)

Drachu - dzieki :)
30-10-2007 21:20
Gruszczy
   
Ocena:
0
@Ramel

Wielkie dzięki, ale 16 stron to ja nie będę czytał. Ledwo znajduję dziennie czas, żeby przeczytać z 5 - 6 podręczników do WoDu. Jak już coś mogę czytać, to jakiś fajny tekst szybko i luźno omawiający jakiś system. Jak mnie zaciekawi, to poświęce czas na to 16 stron.
30-10-2007 22:26
644

Użytkownik niezarejestrowany
    @Gruszczy
Ocena:
0
;) Doskonale to rozumiem.

Kiedys byla recka na gildii, ale z 1 edycji i nie pamietam, jak szlo tam o mechanice. Poza tym, recka jest tez na esensji.
A co Cie interesuje? Ja chetnie odpowiem, zlap mnie na priv (GG?).
30-10-2007 23:52
kaduceusz
   
Ocena:
0
Będzie recka SWEX na poltku, ale powolutku, nie wszystko na raz ;-)
31-10-2007 01:57
~Drachu

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
O? Serio będzie?
Bo chciałem skrobnąć taką, ale szkoda się dublować.
31-10-2007 10:11
644

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
Na razie dwie osoby sie odgrazaja, ze bedzie, a jeszcze w planach moze byc trzecia :)
Ale im wiecej, tym lepiej :)
31-10-2007 11:41
kaduceusz
   
Ocena:
0
Tjaaa, nie krępuj się ;-) Machniesz w święta i jesteś pierwszy ;-)
31-10-2007 12:02

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.